top of page

Kinderen ontvangen voor derde keer 'diverse' huidskleurpotloden

De ‘Skin Color Collection’-kleurpotloden zijn geïnspireerd op het zogenaamde ‘The Color Experiment’ dat het onderwijsnetwerk Samen Onderwijs Maken (SOM) in 2019 uitvoerde. Daarin kleurden leerlingen uit het eerste leerjaar van basisschool Mater Dei Leuven een kleurplaat in volgens instructies. Wanneer ze gevraagd werden het gezicht te kleuren in ‘huidskleur’, nam iedere leerling, ongeacht zijn/haar afkomst, hetzelfde kleurpotlood: lichtroze. “Kinderen zien de wereld in de kleuren die wij ze geven. Dat is een routine die ze aannemen door wat ze horen en zien in verhalen, films en kleurplaten.  We verliezen daardoor veel van de rijke diversiteit uit het oog. En dat willen we met deze kleurpotloden bespreekbaar maken“, verduidelijkt schepen Wadera.

Racisme en discriminatie bespreekbaar maken
De actie met de kleurpotloden kadert binnen het project ‘Leuven Zonder Racisme’. Hiermee maakt de stad Leuven in samenwerking met vele partners werk van een racismevrije stad. In dat kader zijn er enkele Leuvense jongeren die zich in de scholen engageren als ambassadeurs. Zij proberen racisme en discriminatie binnen de scholen bespreekbaar te maken. Dit jaar roepen zij de kinderen die de kleurpotloden ontvangen op om hun buur te tekenen met de huidskleurpotloodjes en vervolgens alle tekeningen op één blad te kleven. “Zo tekenen ze hun eigen ‘klasfoto’. Dat maakt onmiddellijk de rijke diversiteit in de klas zichtbaar en vormt een interessante vertrekbasis voor een open gesprek in de klas”, zegt schepen Wadera.

Scholen aan de slag
De huidskleurpotloden kunnen heel tastbaar maken wat diversiteit is en hoe ze doordringt in heel veel gewoontes. Ze kunnen de lessen die scholen geven rond diversiteit en racisme extra kracht bijzetten. “We zien dat de scholen lessen en activiteiten opzetten rond diversiteit en racisme. Zo vernamen we dat De Nova Kids in Kessel-Lo momenteel aan een project over verschillende culturen en afkomst werkt; net in de periode dat we de huidskleurpotloodjes komen brengen. Voor de scholen die nog extra inspiratie kunnen gebruiken, verwijzen we tijdens de schoolbezoeken door naar de website schoolzonderracisme.be”, vertelt schepen Wadera.

Samenwerking met Unia
De stad neemt in dat verband ook structurelere maatregelen, zoals een samenwerking met Unia waar mensen die zich gediscrimineerd voelen terecht kunnen. Of de praktijktesten om een zicht te krijgen op de mate waarin discriminatie speelt op de Leuvense huizenmarkt.  “Want we willen dat iedereen, ongeacht zijn of haar achtergrond, zich thuis voelt in Leuven en hier de kansen krijgt om het beste van zichzelf te geven”, besluit Wadera.

18 okt. 2021

Gisteren ontvingen de kinderen van de Vlierbeekschool en De Nova Kids als eerste een setje huidskleurpotloden. Daarmee trapte schepen van onderwijs en diversiteit, Lalynn Wadera haar jaarlijkse bezoekronde af. In de loop van de maanden oktober en november bezoekt zij elke Leuvense basisschool om kleurpotloden in zeven verschillende huidskleuren uit te delen aan leerlingen van het eerste leerjaar. Daarmee zetten de stad Leuven en het onderwijsnetwerk Samen Onderwijs Maken (SOM) het thema diversiteit op de agenda van de scholen. De uitdeelactie startte in 2019 en kadert in het project ‘Leuven Zonder Racisme’.

De ‘Skin Color Collection’-kleurpotloden zijn geïnspireerd op het zogenaamde ‘The Color Experiment’ dat het onderwijsnetwerk Samen Onderwijs Maken (SOM) in 2019 uitvoerde. Daarin kleurden leerlingen uit het eerste leerjaar van basisschool Mater Dei Leuven een kleurplaat in volgens instructies. Wanneer ze gevraagd werden het gezicht te kleuren in ‘huidskleur’, nam iedere leerling, ongeacht zijn/haar afkomst, hetzelfde kleurpotlood: lichtroze. “Kinderen zien de wereld in de kleuren die wij ze geven. Dat is een routine die ze aannemen door wat ze horen en zien in verhalen, films en kleurplaten. We verliezen daardoor veel van de rijke diversiteit uit het oog. En dat willen we met deze kleurpotloden bespreekbaar maken“, verduidelijkt schepen Wadera.

Racisme en discriminatie bespreekbaar maken
De actie met de kleurpotloden kadert binnen het project ‘Leuven Zonder Racisme’. Hiermee maakt de stad Leuven in samenwerking met vele partners werk van een racismevrije stad. In dat kader zijn er enkele Leuvense jongeren die zich in de scholen engageren als ambassadeurs. Zij proberen racisme en discriminatie binnen de scholen bespreekbaar te maken. Dit jaar roepen zij de kinderen die de kleurpotloden ontvangen op om hun buur te tekenen met de huidskleurpotloodjes en vervolgens alle tekeningen op één blad te kleven. “Zo tekenen ze hun eigen ‘klasfoto’. Dat maakt onmiddellijk de rijke diversiteit in de klas zichtbaar en vormt een interessante vertrekbasis voor een open gesprek in de klas”, zegt schepen Wadera.

Scholen aan de slag
De huidskleurpotloden kunnen heel tastbaar maken wat diversiteit is en hoe ze doordringt in heel veel gewoontes. Ze kunnen de lessen die scholen geven rond diversiteit en racisme extra kracht bijzetten. “We zien dat de scholen lessen en activiteiten opzetten rond diversiteit en racisme. Zo vernamen we dat De Nova Kids in Kessel-Lo momenteel aan een project over verschillende culturen en afkomst werkt; net in de periode dat we de huidskleurpotloodjes komen brengen. Voor de scholen die nog extra inspiratie kunnen gebruiken, verwijzen we tijdens de schoolbezoeken door naar de website schoolzonderracisme.be”, vertelt schepen Wadera.

Samenwerking met Unia
De stad neemt in dat verband ook structurelere maatregelen, zoals een samenwerking met Unia waar mensen die zich gediscrimineerd voelen terecht kunnen. Of de praktijktesten om een zicht te krijgen op de mate waarin discriminatie speelt op de Leuvense huizenmarkt. “Want we willen dat iedereen, ongeacht zijn of haar achtergrond, zich thuis voelt in Leuven en hier de kansen krijgt om het beste van zichzelf te geven”, besluit Wadera.

Anker 1
bottom of page