Zomerschool
Na een lange zomervakantie vol vertrouwen het nieuwe schooljaar in.
In de zomervakantie worden de ongelijkheden tussen leerlingen groter. Dat leren we uit onderzoek en dat zien we ook in de realiteit bevestigd. Sommige leerlingen kunnen tijdens de zomervakantie weinig Nederlands spreken, een sport-, crea- of techniekkampje is niet voor iedereen weggelegd, een trip in de natuur, een museumbezoek, een stille plek om rustig te lezen, ... niet elk kind krijgt daartoe de kans.
Daarom vond ik het belangrijk om, zeker naar de lockdownperiode omwille van corona, een zomerschool in te richten aan het einde van de zomervakantie.
Dat geeft kinderen kansen om Nederlands te oefenen, lessen te herhalen en vooral ook veel over zichzelf te leren. Via sport ern spel, workshops allerhande, bibliotheekbezoek, enzovoort leren de kinderen hier al doenden en ontdekken ze waar zij goed in zijn, wat hen energie geeft.
Dat geeft hen voldoende vertrouwen om terug te starten aan het nieuwe schooljaar.
De zomerschool is mogelijk dankzij een straffe samenwerking tussen partners in onderwijs, welzijn, bedrijfsleven, vrije tijd en vooral dankzij veel vrijwillige inspanningen. Omdat het een nieuw concept is, neemt SOM de coördinatie op zich. Het is onze ambitie om de jongeren van de zomerschool ook tijdens het schooljaar vast te houden en hen goed te omringen.